Welk boek ligt er bij jou onder de kerstboom?

De kerst- en nieuwjaarsperiode is zo’n typische tijd die uitnodigt om te feesten maar ook om stil te staan : waar ben ik dankbaar voor, wat wil ik loslaten en waar wil ik meer van?

Misschien wil je in 2017 écht efficiënt gaan werken, of wil je meer impact hebben binnen jouw organisatie of wil je jouw business effectief naar een volgend level brengen. Of misschien wil je echt werk maken van duurzaamheid of werken aan jouw mentale veerkracht?

Op de SmartReading trainingen zag ik ook dit jaar vele cursisten die over al deze onderwerpen steengoede boeken lazen, de opgedane kennis verzamelden in een mindmap en deze deelden met andere cursisten. Speciaal voor jou maakte ik in dit blogartikel een selectie van de allerbeste boeken die ik in 2016 zag voorbij komen in de vele SmartReading trainingen. 

Boeken over het uitbouwen van een Business  :

“Begin met het waarom” van Simon Sinek : start vanuit jouw ‘why’ en jouw boodschap zal veel meer mensen aanspreken.
“Reïnventing organisations” van Frederik Laloux : creëer via minder structuur meer flexibiliteit in jouw organisatie.
“True Story Telling” van Paul Hillesum en Amber Franssen :  communiceer vanuit authenticiteit en verhoog jouw bereik en geloofwaardigheid.

Een deelnemer van de opleiding ‘SmartReading voor ondernemers en leidinggevenden’ las alle drie de boeken en maakte er volgende samenvattende mindmap van (december 2016) :

Welk boek ligt er bij jou onder de Kerstboom?

Boeken over klimaatverandering en ethisch/ecologisch bewuster werken en ondernemen :

“Blauwe economie” van Gunther Pauli : zeer interessant boek over hoe we kunnen komen tot een duurzame manier van produceren en consumeren, met tal van inspirerende voorbeelden en business cases uit de hele wereld.
“Econoshock 2.0.” van Geert Noels : alleen als we duurzaam leren omgaan met onze hulpbronnen, nieuwe technologieën volop aanwenden en authenticiteit en behoud van onze welvaart verkiezen boven schuldgedreven, onhoudbare groei, zijn we in staat om de crisis te overwinnen.

Hieronder de zes boeken die een onderzoekster en wetenschappelijk medewerker van de KULeuven las in het kader van de tweedaagse SmartReading incompany opleiding die ik aan de KULeuven geregeld geef (november 2016) :

Welk boek ligt er bij jou onder de Kerstboom? 2

Boeken over burn-out preventie en mentale veerkracht :

“De opbrand factor” van Monique Schouten : een nieuwe visie op burn-out preventie.
“Meer rust in jouw hoofd” van Karin Bosveld :  acht eenvoudige principes voor meer rust en minder ballast.
“Ons briljante brein” van Steven Laureys : over de wonderlijke kracht van onze hersenen.

Deze drie boeken werden gelezen door Inez Senecaut (psychologe en coach gespecialiseerd in loopbaan en talentontwikkeling) tijdens de ‘Expert in drie dagen’ opleiding van juli.

Welk boek ligt er bij jou onder de Kerstboom? 3

Boeken over het brein :

“Wij zijn ons brein” van Dick Swaab : de basis voor menselijk gedrag is in de eerste plaats in de hersenen gelegen. Is ‘vrije wil’ een illusie? Wat met de ‘maakbare mens’? Dit leidde vorig jaar tot een hele rel in Nederland. Zijn nieuwe boek “Het creatieve brein” focust vooral op de interactie van de hersenen met onze omgeving. De omgeving draagt niet alleen bij aan de unieke ontwikkeling van ieder brein, maar ook aan het ontstaan van hersenziekten en aan de genezing hiervan.

Ook de boeken “Het nieuwe mentaal” en “Mentaal Kapitaal” van Elke Geraerts over mentale veerkracht zijn zeker aan te bevelen.

Boeken over het brein komen geregeld aan bod in de SmartReading training. Hieronder poseert Bart Indesteege met de boeken die hij gelezen had tijdens de ‘Expert in drie dagen’ opleiding van februari. Bart werkt rond Business Consiousness en is de ontwikkelaar van de Life Mastery training.

20160227_145340

Boeken over marketing :

“Marketing 3.0” van Philip Kotler : in dit boek neemt de auteur je mee naar het volgende niveau waar klanten meer zijn dan alleen consumenten
“De Plakfactor” van Dan Heath : een boek die elke marketeer of verkoper moet gelezen hebben
“Maak een fan van uw klant” van Kenneth Blanchard : waardevolle tips over hoe je van jouw klanten echte fans kan maken

Deze drie boeken werden gelezen door Liesbet Fastenaekels (marketing- en communicatie verantwoordelijke van seminariecentrum Heerlijckyt van Elsmeren) in de ‘Expert in drie dagen’ opleiding van februari

20160227_152858

 

En natuurlijk zou ook mijn eigen boek ‘one book to read them all’ niet misstaan onder de kerstboom “SmartReading – lees een boek per uur” 

Welk boek ligt er bij jou onder de Kerstboom? 4

 

Wil jij ook een snelle lezer worden? Ga vliegensvlug naar de trainingskalender voor de beschikbare data en word expert in drie dagen! Boek voor 29-12-16 en ontvang maar liefst € 150 vroegboekkorting. Er zijn maar 20 plekken beschikbaar, dus wees er snel bij. 

Korting via kmo-portefeuille beschikbaar.

Veel leesplezier!

Peter

PS In februari organiseren we ook de SmartReading opleidingen voor kinderen en studenten (leeftijdscategorie 11-15 jaar en 15-25 jaar). Slimmer lezen, effectiever studeren.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Deel deze tip!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Laat een reactie achter