Snellezen voor ministers

Drie snellees tips voor onze nieuwe ministers

Als nieuwe minister komt het erop aan om je snel en efficiënt in te werken in nieuwe materies. Ik geef graag enkele tips(*) die hen, en ook jou als kennisverwerker,  kunnen helpen om sneller expertise op te bouwen. (*) De snellees tips die in dit artikel in verkorte versie aan bod komen zijn volledig uitgeschreven in het boek  ‘SmartReading – lees een boek per uur’.  Dit boek verzamelt alle snellees tips en het volledige stappenplan van de SmartReading methode  zoals we dit al bijna 25 jaar doceren.

Snellees tip 1: Bekijk eerst het hele plaatje, dan pas de details

“Reculer pour mieux avancer”, zegt men in het  Frans. Eerst afstand nemen om vervolgens een stuk sneller vooruit te komen. Een volledig nieuw dossier leren beheersen is zoals het is zoals het maken van een puzzel. Eerst leg je de hoekjes en de randen, vervolgens ga je de rest invullen. Door de dossiers eerst grof te verkennen (maximaal 10 minuten voor een dossier van 200 bladzijden), creëer je voor jezelf dit kader. Het geeft je een eerste indruk waar het over gaat. Ga met deze snellees tip als volgt te werk:

  • Lees de inhoudsopgave (en de achterflap als die er is)
  • Bekijk aandachtig de titels.
  • Lees de verklarende woordenlijst of index.
  • Blader van voor naar achter door het hele dossier.
  • Bekijk afbeeldingen, diagrammen, grafieken en opsommingen.

Door het dossier te verkennen, krijg je voeling met de inhoud en weet je welk soort informatie er voor jou in zit. Deze verkenningsfase neemt  vijf  tot maximaal tien minuten in beslag.  Je bent nu klaar voor de volgende stap van het snelleesproces: het bepalen van je leesdoel.

Snellees tip 2: Bepaal vooraf wat je zoekt, en ga dan pas snel lezen

Stel dat jij Maggie De Block bent, onze nieuwe Minister van Volksgezondheid. Je zal de komende dagen heel wat dikke dossiers moeten doornemen over bijvoorbeeld Ebola. Als je dit doet zonder een specifiek doel voor ogen, zal jou dit (de spreekwoordelijke) honderd dagen kosten. Als je de leesbeurt echter koppelt aan een specifiek leesdoel waar je enthousiast van wordt,  ben je er véél sneller doorheen. Stel dat je maandag een vergadering hebt met hoogwaardigheidsbekleders waarin je  knopen doorhakt in verband met een actieplan. Maak een beeld van deze vergadering, zie hoe jouw argumenten gehoord worden en jouw maatregelen enthousiast onthaald worden zodat heel wat levens kunnen gered worden. Visualiseer hoe je elk tegenargument gevat kan weerleggen. Door het zo concreet te zijn, maak je jouw brein wakker en alert zodat het helemaal klaar is om te gaan lezen. Je formuleert dus jouw DoenDoel in één zin, die begint met: ‘Ik zie mezelf ….”  en eindigt met wat je gaat DOEN. In jouw geval: ik zie mezelf maandag op de vergadering een concreet actieplan op tafel leggen dat enthousiast onthaald zal worden. Formuleer jouw DoenDoel zo S.M.A.R.T mogelijk. SmartReading heet niet voor niets SmartReading.. Je weet allicht wat we hiermee bedoelen:

  • Specifiek: hoe specifieker jouw DoenDoel, hoe sneller je kan gaan lezen
  • Meetbaar: zorg dat jouw gewenste resultaat meetbaar is, zodat je weet of en wanneer je je doel bereikt hebt
  • Aanwijsbaar: maak een mentaal beeld van het gewenste resultaat, zo mooi en zo levendig mogelijk
  • Realistisch: je doel mag best hoog gesteld zijn, dat is vaak makkelijker te bereiken dan een laag gesteld doel, omdat je dan meer gemotiveerd zal zijn.
  • Tijdgebonden: bepaal een tijdsbestek voor je doel. Een deadline zorgt voor afbakening en geeft je een duidelijk doel om naar toe te werken

“Ik zie mezelf op de volgende training aan de volleybalmeisjes uitleggen hoe we onze enkels en schouders veiliger kunnen trainen tegen blessures.” Nona, studente laatste jaar humaniora Zowel Arthur en Nona lazen drie boeken over respectievelijk ‘hartkwalen’ en ‘sportblessures’. Omdat hun brein, dankzij hun goed geformuleerde leesdoel, precies wist wast ze zochten,  durfden ze  sommige passages heel snel lezen (omdat er op die pagina’s weinig kennis te rapen viel) en werden ze ook automatisch vertraagd  als er weer  relevante informatie verscheen. Snellezen betekent dus lezen in wisselende snelheid, afhankelijk van de informatiedichtheid. In de training leerden zij hiervoor de techniek van het ‘turbolezen’. Bekijk via dit filmpje hoe turbolezen in zijn werk gaat. Het aanleren van de snellees tip turbolezen is uitgelegd in mijn boek en word op een snellees traini     Bekijk hier een korte video over doelgericht lezen met uitleg van Paul van der Velde. Als als nieuwe Minister van Volksgezondheid zal Maggie De Block de komende dagen heel wat dikke dossiers moeten doornemen. Laat ons als voorbeeld het Ebola-virus nemen. “Ik zie mezelf op de volgende training aan de volleybalmeisjes uitleggen hoe we onze enkels en schouders veiliger kunnen trainen tegen blessures.” Nona, studente laatste jaar humaniora Zowel Arthur en Nona lazen drie boeken over respectievelijk ‘hartkwalen’ en ‘sportblessures’. Omdat hun brein, dankzij hun goed geformuleerde leesdoel, precies wist wast ze zochten,  durfden ze  sommige passages heel snel lezen (omdat er op die pagina’s weinig kennis te rapen viel) en werden ze ook automatisch vertraagd  als er weer  relevante informatie verscheen. Snellezen betekent dus lezen in wisselende snelheid, afhankelijk van de informatiedichtheid. In de training leerden zij hiervoor de techniek van het ‘turbolezen’. Bekijk via dit filmpje hoe turbolezen in zijn werk gaat. Het aanleren van de snellees tip turbolezen is uitgelegd in mijn boek en word op een snellees training uiteraard stapsgewijze aangeleerd. Klik hier voor de eerstvolgende opleiding snellezen met de SmartReading methode. Of ga naar de homepage SmartReading met getuigenissen, persartikelen, referenties en zo veel meer over snellezen…

Snellees tip 3: Je leest een tekst beter twee maal heel snel, dan één keer heel traag.

Ja maar, zal je zeggen, als student moet ik wel 100% van de cursus kunnen reproduceren.  Dat klopt. Dankzij het leesdoel en de techniek van het turbolezen haalden Arthur en Nona in één leesbeurt van plusminus 60 minuten quasi alle relevante informatie uit het boek die te maken had met hun leesdoel.  Ze lazen ook niet één maar drie boeken met dit leesdoel in hun achterhoofd. De kennis die ze op die manier over de materie in sneltreinvaart verzamelden, is gigantisch. Hieronder de boeken die Arthur had gelezen:
snellees-tip            Tijdens het snellezen, zagen ze ook andere informatie  voorbij komen, die niets te maken had met hun leesdoel, maar die ze uiteraard ook wilden kennen. Daarom vroeg ik hun op de tweede dag van de opleiding om voor dezelfde boeken een nieuw leesdoel te maken dat helemaal anders was dan het eerste.  Arthur  formuleerde dit als volgt: “Ik zie mezelf elke dag dé top 5 zaken doen om mijn hart gezond te houden…”. Nona kwam op de proppen met: “Ik zie mezelf mogelijke oorzaken en oplossingen vinden voor de aanhoudende pijn in mijn benen tijdens het lopen.” Ik liet hen één boek van de drie die ze gelezen hadden kiezen en gaf hen een half uur de tijd om dit boek een tweede keer te lezen. Vermits ze het al eens gelezen hadden, verliep het leesproces de tweede leesbeurt uiteraard nog  vlotter, waardoor ze na een half uur inderdaad klaar waren. Toen ik hen vroeg om het boek daarna nog eens een derde keer te lezen, kwam er algemeen protest. Daar hadden ze helemaal geen zin in! Ze beseften namelijk dat ze alle mogelijke interessante en nuttige info er na twee leesbeurten al helemaal uit hadden gehaald. Het boek had geen geheimen voor hen. Restte hun enkel nog om de verworven kennis in te studeren zodat ze deze vlot konden reproduceren. Lezen is de eerste fase van het leerproces. Na de opname, die we dankzij snellezen drastisch kunnen versnellen,  is er nog de verwerkings- en memorisatiefase.  Ook hier geven we tips voor tijdens de snellees training. Mindmappen en andere geheugentechnieken komen aan bod. We staan ook uitgebreid stil over hoe je een leesdoel optimaal formuleert. Dit vraagt altijd extra aandacht omdat studenten niet gewoon zijn om op deze manier naar hun cursussen te kijken. Gaandeweg leren ze dat SmartReading niet alleen een snellees methode is, maar een geheel nieuwe manier om met leren en kennis vergaren om te gaan. Ze ervaren tijdens de snellees training letterlijk dat het véél effectiever is om dezelfde inhoud twee keer snel door te nemen, dan één keer heel traag. Dus beter twee maal één uurtje, dan één maal tien uur. En nu lezen maar! Peter Plusquin SmartReading trainer Klik hier voor de eerstvolgende opleiding snellezen met de SmartReading methode. Of ga naar de homepage SmartReading met getuigenissen, persartikelen, referenties en zo veel meer over snellezen…

Deel deze tip!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Laat een reactie achter