Drie snellees tips voor studenten en/of lerende professionals

De snellees tips die in dit artikel in verkorte versie aan bod komen zijn volledig uitgeschreven in het boek  ‘SmartReading – lees een boek per uur’.  Dit boek verzamelt alle snellees tips en het volledige stappenplan van de SmartReading methode  zoals we dit al bijna 25 jaar doceren. Veel ‘snellees’ plezier!

Snellees tip 1: Bekijk eerst het hele plaatje, dan pas de details

GDL-0017Misschien herken je je wel in de volgende anekdote. Je bestelt online een boek dat je nodig hebt voor je werk of studie. Je bent blij als het na twee dagen eindelijk geleverd wordt. Je scheurt de verpakking los en haalt het boek eruit. Je bekijkt het één seconde om vast te stellen dat ze je echt het juiste boek bezorgd hebben. En dan kan je echt niet meer wachten en wil je dit boek meteen snel lezen. Maar eerst moet je nog iets voor jouw studie of werk doen. Bovendien eisen jouw medestudenten,  partner of  kinderen  jouw aandacht op.  Het boek zal moeten wachten. Eindelijk, het is half tien ‘s avonds  en je haalt opgelucht adem. Je slaat het boek open en begint te lezen. Het is razend interessant en je zuigt woord voor woord op. Je wilt geen letter missen. Om half twaalf kruip je in bed. Je hebt nauwelijks twintig bladzijden gelezen. Aan dit tempo heb je wéken nodig om het boek één keer te lezen. Alles lijkt je op het eerste zicht even interessant. Je gaat heel bewust en traag lezen om zeker niets te missen! Je weet ergens wel dat dit niet de meest effectieve aanpak is, maar je enthousiasme wint het wel eens van je verstand. We vertellen je natuurlijk niets nieuws dat het de ‘best practice’ is om het boek eerst eens helemaal  door te nemen. “Reculer pour mieux avancer”, zegt men in het  Frans. Eerst afstand nemen om vervolgens een stuk sneller vooruit te komen. En dat is meteen de eerste snellees tip. Het is zoals het maken van een puzzel. Eerst leg je de hoekjes en de randen, vervolgens ga je de rest invullen. Door het boek te verkennen, creëer je voor jezelf dit kader. Het geeft je een eerste indruk waar het boek over gaat. Het geeft je ook een aanzet wat je binnen dit kader wilt gaan doen. Wat is er interessant aan het boek? Wat zal het lezen van dit boek je opleveren? Ga met deze snellees tip als volgt te werk:

  • Lees de achterflap.
  • Lees de inhoudsopgave.
  • Bekijk aandachtig de hoofdstuktitels.
  • Lees de verklarende woordenlijst of index.
  • Blader van voor naar achter door het hele boek.
  • Bekijk afbeeldingen, diagrammen, grafieken en opsommingen.

Door het boek te verkennen, krijg je voeling met de inhoud en weet je welk soort informatie er voor jou in zit. Deze verkenningsfase neemt  al naargelang het boek vijf  tot maximaal tien minuten in beslag.  Je bent nu klaar voor de volgende stap van het snelleesproces: het bepalen van je leesdoel.

Snellees tip 2: Bepaal vooraf wat je zoekt, en ga dan pas snel lezen

Je hebt je boek verkend en weet welke interessante informatie er in opgeslagen zit. Nu komt het eropaan de informatie die jij nodig hebt, eruit te filteren. Dit doe je door een leesdoel te bepalen. Een goed geformuleerd leesdoel  zorgt ervoor dat je snel en efficiënt die informatie uit het boek kan halen die jij nodig hebt, zonder ook maar iets te missen! Laat me deze snelllees tip met een oefening illustreren. Bekijk onderstaande afbeeldingen. Je ziet een berg oude legoblokjes. De vraag die ik jou bij deze snellees tip stel  is: “welke blokjes heb je nodig?”snellees tip 1            Dat hangt er natuurlijk van af wat je wil maken, toch? Stel dat je een rood huis wil maken zoals de afbeelding hieronder. Kijk nu terug naar de afbeelding hierboven en merk hoe jouw focus zich verlegt naar alle rode blokjes. De anderee blokjes zie je ook nog wel, maar de rode krijgen jouw volle aandacht, toch?! snellees tip 3                 Kijk nu eens naar de volgende foto. We zoeken gele blokjes en ook zwarte om het dak te maken. Ga nu met jouw ogen terug naar de eerste afbeelding en merk hoe jouw aandacht zich automatisch verplaatst naar de gele en zwarte blokjes. snellees tip 2             Trek deze gedachte eens door naar lezen. Een boek bestaat uit een  massa woorden waarin jij op zoek gaat naar die woorden die je nodig hebt. En afhankelijk van ‘wat je wilt maken’,  kan je via snellezen  de woorden die je zoekt  heel makkelijk en vlug vinden. Het feit dat je je aandacht doelgericht focust om iets te vinden, betekent niet dat je al het andere niet gezien hebt. Bij het zoeken naar gele of rode blokjes viel het me op dat ik intussen ook heel goed wist waar bijvoorbeeld de wielen of raampjes lagen. Dit is wanneer je leest met een specifiek doel ook zo. Je hebt de rest wel degelijk ook gelezen! Bepaal dus voor je start welke informatie je nodig hebt. Tijdens de SmartReading snellees training krijgen cursisten de opdracht om thuis drie boeken te lezen over één specifiek leesthema met één leesdoel.  Dankzij een goed geformuleerd leesdoel, slagen zijn er in om een studieboek  van 200 bladzijden helemaal door te lezen in slechts één leessessie van één tot twee uur. Lezen met een goed geformuleerd leesdoel is een gouden snellees tip. Bekijk hier een korte video over doelgericht lezen met uitleg van Paul van der Velde. Ik geef twee voorbeelden van goed geformuleerde leesdoelen bij studenten die zich voorbereiden op de stilleesproef van het ingangsexamen geneeskunde: “Ik zie mezelf,  als iemand met een klacht op de spoedafdeling van het ziekenhuis binnenkomt, meteen kunnen vaststellen of het om een hartkwaal gaat…” Arthur, student laatste jaar humaniora “Ik zie mezelf op de volgende training aan de volleybalmeisjes uitleggen hoe we onze enkels en schouders veiliger kunnen trainen tegen blessures.” Nona, studente laatste jaar humaniora Zowel Arthur en Nona lazen drie boeken over respectievelijk ‘hartkwalen’ en ‘sportblessures’. Omdat hun brein, dankzij hun goed geformuleerde leesdoel, precies wist wast ze zochten,  durfden ze  sommige passages heel snel lezen (omdat er op die pagina’s weinig kennis te rapen viel) en werden ze ook automatisch vertraagd  als er weer  relevante informatie verscheen. Snellezen betekent dus lezen in wisselende snelheid, afhankelijk van de informatiedichtheid. In de training leerden zij hiervoor de techniek van het ‘turbolezen’. Bekijk via dit filmpje hoe turbolezen in zijn werk gaat.

Het aanleren van de snellees tip turbolezen is uitgelegd in mijn boek en word op een snellees training uiteraard stapsgewijze aangeleerd. 

Snellees tip 3: Je leest een tekst beter twee maal heel snel, dan één keer heel traag.

Ja maar, zal je zeggen, als student moet ik wel 100% van de cursus kunnen reproduceren.  Dat klopt. Dankzij het leesdoel en de techniek van het turbolezen haalden Arthur en Nona in één leesbeurt van plusminus 60 minuten quasi alle relevante informatie uit het boek die te maken had met hun leesdoel.  Ze lazen ook niet één maar drie boeken met dit leesdoel in hun achterhoofd. De kennis die ze op die manier over de materie in sneltreinvaart verzamelden, is gigantisch. Hieronder de boeken die Arthur had gelezen: snellees tip             Tijdens het snellezen, zagen ze ook andere informatie  voorbij komen, die niets te maken had met hun leesdoel, maar die ze uiteraard ook wilden kennen. Daarom vroeg ik hun op de tweede dag van de opleiding om voor dezelfde boeken een nieuw leesdoel te maken dat helemaal anders was dan het eerste.  Arthur  formuleerde dit als volgt: “Ik zie mezelf elke dag dé top 5 zaken doen om mijn hart gezond te houden…”. Nona kwam op de proppen met: “Ik zie mezelf mogelijke oorzaken en oplossingen vinden voor de aanhoudende pijn in mijn benen tijdens het lopen.” Ik liet hen één boek van de drie die ze gelezen hadden kiezen en gaf hen een half uur de tijd om dit boek een tweede keer te lezen. Vermits ze het al eens gelezen hadden, verliep het leesproces de tweede leesbeurt uiteraard nog  vlotter, waardoor ze na een half uur inderdaad klaar waren. Toen ik hen vroeg om het boek daarna nog eens een derde keer te lezen, kwam er algemeen protest. Daar hadden ze helemaal geen zin in! Ze beseften namelijk dat ze alle mogelijke interessante en nuttige info er na twee leesbeurten al helemaal uit hadden gehaald. Het boek had geen geheimen voor hen. Restte hun enkel nog om de verworven kennis in te studeren zodat ze deze vlot konden reproduceren. Lezen is de eerste fase van het leerproces. Na de opname, die we dankzij snellezen drastisch kunnen versnellen,  is er nog de verwerkings- en memorisatiefase.  Ook hier geven we tips voor tijdens de snellees training. Mindmappen en andere geheugentechnieken komen aan bod. We staan ook uitgebreid stil over hoe je een leesdoel optimaal formuleert. Dit vraagt altijd extra aandacht omdat studenten niet gewoon zijn om op deze manier naar hun cursussen te kijken. Gaandeweg leren ze dat SmartReading niet alleen een snellees methode is, maar een geheel nieuwe manier om met leren en kennis vergaren om te gaan. Ze ervaren tijdens de snellees training letterlijk dat het véél effectiever is om dezelfde inhoud twee keer snel door te nemen, dan één keer heel traag. Dus beter twee maal één uurtje, dan één maal tien uur.

En nu lezen maar!

Peter Plusquin

Klik hier voor de eerstvolgende opleiding. Of ga naar de homepage SmartReading voor de eerstvolgende opleidingmet getuigenissen, persartikelen, referenties en zo veel meer over snellezen… P.S.: Het is onmogelijk om de gehele SmartReading snelllees methode in een kort artikel als dit te kaderen en uit te leggen. Ik kan me daarom voorstellen dat  je in verband met de gegeven snellees tips nog vragen of bedenkingen hebt.  Aarzel niet om deze hieronder te formuleren.

Deel deze tip!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Laat een reactie achter