Eerstvolgende opleiding

SmartReading voor studenten 
Voor sturende jongeren tussen 15 en 25 jaar. 
Sneller lezen, verhoogde concentratie, meer onthouden.
06/10 en 20/10/2018 – Antwerpen
Meer info en inschrijven

 

Enkele Impressies

Getuigenissen

“Ieder minuutje tijdwinst in deze hectische wereld is een grote PLUS. Via de SmartWebtools training ontdekte ik superhandige tools . Peggy-Ann Kruisland, Telenet

“Het spelelement bij  SmartTyping werkt verduiveld effectief. Heb op een bondige, efficiënte en plezierige manier blind leren typen.” Ann

“Via de ‘tijd voor het echte werk’ coaching leerde ik mijn échte valkuilen kennen op vlak van efficiënter werken.”Hendrik

SmartReading snellees training voor studenten Sneller leren lezen, effectiever studeren en meer onthouden in twee dagen

De meeste studerende jongeren:

  • Ervaren dat lezen heel traag gaat
  • Hebben vaak tien of twintig uur nodig om één dikke cursus of syllabus één keer te lezen en te begrijpen
  • Moeten dan nog heel veel tijd steken in het instuderen en onthouden van wat ze gelezen hebben
  • Vinden lezen een saaie aangelegenheid en willen hier maar wat graag minder tijd voor nodig hebben
  • Zijn vaak voortdurend afgeleid tijdens het lezen en vinden het moeilijk om zich lange tijd te concentreren
  • Hebben nood aan een slimmere manier van leren en studeren
  • Willen graag met meer plezier kunnen lezen en studeren

Anderen hebben last van dyslexie.

Deze klassikale breinvriendelijke tweedaagse training zorgt ervoor dat je op een veel efficiëntere manier gaat lezen en informatie verwerken. De training wordt reeds meer dan twintig jaar in Nederland georganiseerd en sinds een kleine tien jaar ook in België. In totaal volgden meer dan 4000 studenten deze fascinerende opleiding. Bekijk hier enkele getuigenissen van Nederlandse cursisten (de jongste is 10 jaar!):

Het klinkt als een mooi fabeltje, maar vanaf nu kunnen we alle fabeltjes van 200 bladzijden in één uur lezen. Helemaal top is de grote tijdwinst én toch meer weten. Bovendien kan ik me nu beter concentreren op alle vlakken. Peter komt rustig over en laat zien dat hij alles beheerst. Hij kan met enkele eenvoudige truckjes overtuigend aantonen hoe de technieken (en onze hersencellen) werken en staat 24/24 ter beschikking om ons verder te helpen. Pieter-Paul Polleunis Pharmaceutische Wetenschappen (deelnemer voorjaar 2015)
Ik genereer een grote tijdwinst bij het lezen van wetenschappelijke papers, Peter gaf ook zeer goede tips om beter te memoriseren. Ook de online tools  om sneller informatie samen te vatten op het internet werden zeer gesmaakt. Heel aangename training voor iedereen die vaak en veel moet lezen, vol nuttige en onmiddellijk toepasbare tips. Angela Nieuwenhuys, PhD student KULeuven (deelnemer tweedaagse incompanytraining aan docenten en doctoraatstudenten KULeuven najaar 2014)
Deze cursus leert je een boek sneller en gerichter te lezen. Bovendien leer je meer structuur te zien en beter de hoofdzaken van de bijzaken te onderscheiden. Ik zal nu eindelijk niet meer de laatste zijn bij het lezen van teksten in groep :). Ik verspil nu veel minder tijd aan het lezen van de cursussen en heb daardoor veel meer tijd om alles effectief in te studeren. Tijdens mijn stagejaar zal ik mezelf makkelijk kunnen bijscholen en extra info opzoeken. Peter legt alles heel duidelijk uit, ik zou het zelf niet beter kunnen. Evelien Bartels - 5e jaar Geneeskunde (deelnemer voorjaar 2015)
Deze training geeft je een andere kijk op lezen en informatieverwerking en verlaagt de drempel om grote hoeveelheden literatuur aan te pakken. Het feit dat de cursus in twee dagen was, met tussentijdse opdracht werkte motiverend om de geleerde technieken ook echt te gaan toepassen.  Peter is een fijne lesgever die voldoende ruimte laat voor de inbreng van de cursisten.Margot Selleslagh doctoraatstudent logopedie (deelnemer tweedaagse incompanytraining  docenten en doctoraatstudenten KULeuven voorjaar 2015)
Door deze cursus kan je veel informatie snel en duidelijk opslaan. Helemaal top is dat als je ‘smartreadt’ je onmogelijk afgeleid kan geraken en alles veel beter onthoudt dan met gewoon lezen. Ik kom vaak in tijdsgebrek tijdens de examens, SmartReading is ideale manier om dit te verhelpen. Voor mij was dit een zeer geslaagde training.  Peter staat zelf volledig achter zijn visie waardoor hij iedereen kon overtuigen.Babette Teeuws 2 e bachelor vastgoed HoGent (deelneemster voorjaar 2015)
Deze training SmartReading is een must voor doctorandi, studenten, postdocs en andere “veel-lezers”. Had ik dit maar in mijn eerste doctoraatsjaar kunnen volgen. Het werkt heel bevrijdend om technieken te leren waarmee je in zeer korte tijd een overzicht kan krijgen van zeer veel materiaal. Ik lees weer graag, snel en veel.Katherina Lindekens -  doctoraatstudent logopedie (deelnemer tweedaagse incompanytraining  docenten en doctoraatstudenten KULeuven voorjaar 2015)
Deze opleiding staat gelijk aan op een luchtige  manier opnieuw leren lezen. Door te vertrouwen op de aangereikte methode, lukt het me nu om op twee uur een boek helemaal te lezen, te verwerken en te onthouden, waar ik anders een hele dag voor zou nodig hebben. Dominik Dhollander, 3e jaar Toegepaste Psychologie (deelneemster najaar 2014)
Een echte aanrader. Mijn grootste winst zal zijn dat ik nu veel sneller informatie uit papers kan halen, een grote tijdwinst dus bij het maken van mijn thesis.Wouter Thierie, 2e master Economische Wetenschappen (deelnemer najaar 2014)
Tijdens de eerste dag boek je al meteen heel wat vordering. De toelichting over de werking van het brein was heel interessant en helpt om de methode beter te begrijpen. Anne-Sophie Wouters, 3e jaar officieren opleiding Koninklijke Militaire School (deelneemster training najaar 2014)
Ik werk nu veel efficiënter. Ik verloor massa’s tijd met dingen door te nemen, waardoor ik soms niet aan studeren toe kwam of dat maar heel oppervlakkig kan doen. Nu gaat lezen én verwerken véél vlotter! Super dat ik nu een boek op één tot anderhalf uur helemaal uit kan lezen. Alana Vanden Broucke, studente journalistiek (deelneemster training najaar 2014)

De SmartReading snelleestraining voor studenten:

  • Leert hoe je jouw breincapaciteit op een totaal andere manier kan aanwenden, waardoor je veel meer kan doen in minder tijd
  • Leert hoe je vier tot tien keer sneller kan lezen en 30% meer zal onthouden
  • Leert hoe je jouw studiemethode radicaal anders kan aanpakken, waardoor leren leuker, creatiever en vooral plezierig wordt
  • Leert hoe je je veel beter kan concentreren tijdens het lezen
  • Leert om heel doelgericht relevante  informatie uit de tekst kan halen
  • Zorgt ervoor dat je ook de door proffen en leerkrachten ‘aanbevolen literatuur’ daadwerkelijk zal kunnen lezen, waardoor jouw kennisopbouw en expertise veel groter zal zijn dan die van je medestudenten.
  • Leert je om geen last meer te ondervinden van dyslexie

Er worden verschillende snellees opleidingen en cursussen aangeboden en er wordt vaak gevraagd wat het verschil is tussen SmartReading en snellezen. Het verschil is als volgt: snellezen is sneller ‘pratend’ lezen. Wanneer je sneller ‘pratend’ leest forceer je het brein want je doet veel dingen tegelijkertijd wat erg vermoeiend is.

SmartReading is visueel lezen, waardoor je op een breinvriendelijke manier gaat lezen. Het ‘pratend’ lezen wordt vervangen door visueel lezen, wat veel prettiger en minder vermoeiend is. Met visueel lezen, lees je meerdere zinnen tegelijk en neem je deze direct op. Het visuele lezen zorgt ervoor dat grote gedeeltes tekst opgenomen worden door de rechter hersenhelft functie. De rechter hersenhelft ‘verklankt’ niet maar neemt visueel op. Kortere stukjes van de tekst lees je met de linker hersenhelft functie die wel bewust verklankt. SmartReading leert je om een optimale mix tussen de beide hersenhelften te creëren. Door deze manier van lezen zul je geen afleiding hebben van je ‘interne dialoog’, je concentratie schiet omhoog, terugspringen verdwijnt in hoge mate en doordat het geheel visueel is opgenomen ga je veel makkelijker verbanden leggen.

Door de jaren lange ervaring en feedback van cursisten kunnen we hard op zeggen dat de combinatie van SmartReading en mindmappen een ontzettend gunstig effect heeft op dyslexie. Bij dyslexie gaat het om tekorten in het decoderen en spellen van woorden. Door SmartReading leer je visueel lezen waardoor je veel minder zult verklanken en makkelijk door een tekst heen zult gaan. Klik hier voor getuigenissen en ervaringen van cursisten met dyslexie.

Het resultaat na twee dagen:

  • Je leest effectief vier tot tien keer sneller
  • Je kan je beter concentreren en je springt minder terug bij het lezen
  • Je kan doelgericht die informatie uit teksten halen die je nodig hebt
  • Je kan visueel lezen
  • Je hebt geen angst meer om informatie te missen als je visueel leest
  • Je hebt geleerd hoe je  mindmappen kan gebruiken bij het structureren en onthouden van gelezen informatie
  • Je hebt diverse tools in handen om de gelezen stof veel makkelijker te onthouden
  • Je beschikt over een radicaal andere studiemethode, die je heel veel tijd zal besparen
  • Je bent in staat om snel en doelgericht extra vakliteratuur, cursussen en syllabi door te nemen, te verwerken en te integreren
  • Je bent in staat om je snel in nieuwe kennisdomeinen in te werken en diepgaande expertises op te bouwen

Programma snellezen studenten dag één:

  • Korte introductie en meteen aan de slag
  • Bepaling huidige leessnelheid en tekstbegrip
  • Leesremmers en hoe er mee om te gaan
  • Geheugenoefening: een brein dat weet hoe het werkt, werkt beter
  • Verdubbel je leessnelheid via eenvoudige techniek
  • Doelgericht leren lezen
  • Turbolezen (het visueel snellezen van meerdere regels tegelijk)
  • Mindmappen
  • Het SmartReading proces: de snelleesmethode in 5 fases en 9 stappen
  • Je leest je eerste boek van 200 bladzijden op één uur uit
  • Meeting van de nieuwe leessnelheid en tekstbegrip
  • Huiswerkopdracht

Oefenperiode:

Het ‘huiswerk’ tussen de eerste en de tweede dag bestaat uit het effectief snellezen van drie boeken. Deze boeken gaan over een onderwerp wat je zelf leuk vind of interesseert, maar waar je nog niet veel van weet (beste een onderwerp in de marge van je studie). Aan het effectief snellezen van deze drie boeken, van circa 200 pagina’s per stuk, besteed je maximaal 4 uur. Valt dus best mee!

Programma snellezen studenten dag twee:

  • Herhaling leerpunten dag één
  • Oefening in het tot rust komen
  • 3 extra SmartReading technieken snellezen studenten
  • Slim mindmappen
  • Boekbespreking over de drie boeken die je met je nieuwe vaardigheid hebt gelezen
  • Geheugen- en concentratietechnieken
  • Hoe SmartReading optimaal inzetten in jouw studie
  • Sneller lezen op het scherm
  • Het snellezen van online-artikelen
  • Mogen boeken altijd bij jou zijn

Ingangsexamen Geneeskunde: op het einde van dag 2 voorzien we een apart lesblok speciaal voor studenten die zich voorbereiden op de stilleesproef van het ingangsexamen Geneeskunde.

Hieronder enkele impressies van de training ( foto’s van deelnemers, boeken die ze in het kader van de opleiding hebben gelezen, leesthema’s die worden aangeboord, voorbeelden van gemaakte  boekbesprekingen in mindmapvorm) .

Klik op een foto, dan zie je een groter formaat en kan je doorklikken naar de volgende foto.


Praktisch

Wie komt in aanmerking? 

Deze opleiding is bedoeld voor studenten van 15 tot 25 jaar met studentenkaart. 

Opgelet: er zijn per training slechts 18 plaatsen beschikbaar!

Data:

De opleiding vindt plaats op

– 06/10 en 20/10 2018

Dag 1 loopt van 9 tot 17 uur / Dag 2 van 9 tot 16 uur (tot 17 uur voor hen die zich willen voorbereiden op de leesproef van het ingangsexamen geneeskunde)

Locatie:

Van den Heuvelinstituut
Dekenstraat 2
3000 Leuven
lokaal 00.41

Begeleiding:

Sophie Loontiens

Investeringsoverzicht:

De deelnameprijs bedraagt € 240,- + B.T.W.  of € 199,- + BTW via de vroegboekkorting

1111047 | LAN cover Smart reading lannoo

In dit bedrag is inbegrepen:

  • Het boek ‘SmartReading : lees een boek per uur’ (waarde € 24.99)
  • Cursusmateriaal
  • Lunches, koffie/thee en frisdranken
  • Individule beleiding en coaching tussen dag één en dag twee.

 

Heb je interesse?

Inschrijven voor de training van april-mei (vroegboekkorting bij inschrijving voor 31/3): 
Schrijf je hier in

Inschrijven voor de training van oktober (vroegboekkorting bij inschrijving voor 30/6): 
Schrijf je hier in

Terug naar het overzicht of naar de trainingskalender.

 


 

Getuigenissen

Een boek lezen in één uur, het kan! Ik laat me nu niet meer afschrikken door grote hoeveelheden tekst. Mindmappen was ook een openbaring. Peter is leuk en aangenaam om naar te luisteren en verbindt zich helemaal met de groep. Céline Herman Toegepaste Economische Wetenschappen (deelnemer voorjaar 2015)

Mijn dochter Paulien (17 jaar) is zwaar dyslectisch. Geen enkele therapie bleek haar te kunnen helpen. Na testen door een gespecialiseerde dienst aan de Universiteit, vertelde men ons zelfs dat Pauline nooit vlot zou kunnen lezen. Het technisch leren lezen op school was dan ook altijd al een heel harde noot voor haar.  In april en mei 2013 volgde ze de tweedaagse SmartReading opleiding voor studenten. Ze heeft nu in juni net haar examen van Nederlands van het vijfde middelbaar afgelegd. Het examen was als een serieuze kluif in “multiple choice” met giscorrectie opgebouwd. Waar ze vroeger op zulke testen altijd laag tot gemiddeld scoorde, behaalde ze nu met 87% de hoogste score van de hele school! Ze werd hier nadien op aangesproken door haar leraar die verbijsterd was over de plotse ommezwaai.  Haar vertrouwen in haar eigen capaciteiten is dankzij jouw snelleesmethode SmartReading enorm toegenomen. Hartelijk dank voor het begeleiden van haar leesproces!Pascale Aerts, opleidingshoofd Office Management, Onderwijsgroep Management en Technologie, Karel de Grote-Hogeschool

P.S. In september 2014 kreeg ik an Pascale een mail dat Paulien intussen ook geslaagd is voor de toelatingsproef geneeskunde, waarbij SmartReading haar enorm geholpen heeft bij de fameuze stilleestest.

Het is zeer nuttig en het zet écht aan om meer te lezen. Ik zal nu met meer plezier met literatuur bezig zijn. Peter is een goede trainer, hij heeft me echt kunnen boeien. Sibrecht Debacker 5e Latijn-Wetenschappen (deelnemer voorjaar 2015)
Via diverse oefeningen leert men allerlei nuttige technieken om sneller te lezen met hoge concentratie en beter te onthouden wat je leest.  Het SmartReaden is nuttig in het alledaags gebruik maar zeker ook bij studies en het lezen van managementboeken. De combinatie van de technieken zijn een voordeel voor de rest van het leven.Yannick, student sociaal-militaire wetenschappen
Tijdens deze twee dagen heb ik dingen geleerd en beseft die ik daarvoor niet mogelijk achtte. Bijvoorbeeld dat ons brein veel sneller kan lezen dan we denken, dat we in elk moment tot een relaxfase kunnen komen enz. Alles draait dus om je overtuiging. En het is maar wanneer je het zelf ervaart dat je die overtuiging kan aanpassen.Nona, zesde middelbaar Latijn-Wetenschappen
Vroeger las ik een dag over een boek van 200 bladzijden, nu 1.5 tot 2 uur. Ik slaag erin lange tijd geconcentreerd te werken. Ik lees conventioneel nu ook een stuk sneller.Sofie Vanthournout, Uhasselt, Doctoraatsstudent
Ik raad directies van scholen aan SmartReading te implementeren. Ik heb aardig geworsteld met de methode, maar na veel oefening en de nodige concentratie lees ik nu vijf keer sneller.Kathleen Helsen (Vlaams Parlement - Cultuur en Onderwijs – schepen van Herstelt)
Ik kan terug boeken lezen! Ik bedoel dat er opnieuw plezier aan beleef, nu ik er in slaag om een boek in 1 tot 2 uur uit te lezen. De grootste voldoening kreeg ik van een leerling van 17 jaar met dyslexie, die altijd extra tijd nodig had bij het lezen. Dankzij SmartReading kan ze nu een boek lezen op normale snelheid.Dieter Verhaegen, KATervuren, leerkracht gedragswetenschappen 3e graad
Vroeger deed ik 6 à 8 uur over een boek van 200 bladzijden, nu ongeveer een uur (wisselt nog wat afhankelijk van de moeilijkheidsgraad). Achteraf weet ik er merkelijk meer details van en ik onthoud het ook langer. Ik ben beter geconcentreerd omdat het zo snel vooruitgaat. Aangezien het weinig inspanning vraagt, ga ik meer “aanbevolen literatuur” over mijn cursussen lezen. Carmien Brys, studente Psychologie
Ik heb in drie avonden, drie dikke boeken, in totaal 1000 pagina’s gelezen! Ik las nooit een boek (we zijn met vijf kinderen thuis en hebben allen in bepaalde vormen last van dyslexie), maar nu zie ik er niet meer tegen op. De technieken om dingen te onthouden helpen zeker bij mijn studies. Volgend jaar ga ik Kennistechnieken in Maastricht studeren, SmartReading zal goed van pas komen.Joren Vandelaer (student laatste jaar humaniora)
SmartReading is mooi wetenschappelijk onderbouwd, heel belangrijk om sceptische mensen zoals mezelf te overtuigen. Een zeer effectieve en nuttige techniek die bewijst dat hij werkt.Frederik Schrooyen (onderzoeker Hogeschool Antwerpen)

Terug naar het overzicht open opleidingen.

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren