Heb je maxi-doelen maar geen tijd? Hier komen de mini-habits!

Had je aan het begin van het jaar goede voornemens? Ik ben benieuwd hoe het daar intussen mee is gesteld. Hou je je er nog aan of heb je het te druk? Als je inderdaad moet bekennen dat er nog niets van in huis is gekomen, dan heb ik deze tip voor jou : mini-habits!!

Wat zijn het?

Mini-habits zijn kleine dingen die je heel makkelijk iedere dag kunt doen, zodat er een nieuwe gewoonte ontstaat. De langste reis begint met de eerste stap en als je vanaf daar stapjes blijft zetten dan kom je op een bepaald moment op je eindbestemming aan. Vaak zijn doelen te groot, bijvoorbeeld: ‘ik wil een marathon lopen’ of ‘ik wil meer tijd om boeken te lezen’. Als iets veel te groot lijkt daalt de motivatie en red je het waarschijnlijk niet.

Wat werkt dan wel?

Begin met kleine stapjes. Zorg dat iets je weinig moeite kost, dan is het makkelijker vol te houden en dan kan de gedragsverandering in je hersenen ontstaan. Als je efficiënter jouw e-mails wil verwerken, bekijk dan elke dag één video-tutorial over bijvoorbeeld.  Outlook op YouTube (gewoon zoeken naar ‘Outlook tutorial). In plaats van ‘ik wil een marathon lopen’ is een mini-habit dat je iedere dag naar buiten gaat en 5 minuten gaat lopen. Deze doelen zijn haalbaar en als je ze gehaald hebt dan moet je zeker niet vergeten om jezelf te belonen. Je bent namelijk een kanjer, je hebt je doel voor vandaag gehaald!

Als je een mini-stapje hebt gezet, dan is het heel makkelijk om je stapjes groter te maken. Je krijgt er ook zin in (zeker als je jezelf blijft belonen). Die vijf minuten buiten lopen gaan als vanzelf over in tien minuten buiten lopen en je gaat steeds verder en verder. Het gaat erom dat je je gedrag consequent herhaalt en zo ontstaan nieuwe gewoontes. Omgekeerd kan je ook met jezelf afspreken dat je elke dag een paar minuten minder lang op social media (bijvoorbeeld facebook) zal doorbrengen. De dag nadien doe je er weer een minuutje af. 

Heel belangrijk: zorg dat je een trigger hebt om je mini-habit iedere dag uit te voeren. Bijvoorbeeld:

  • als ik ’s avonds thuis kom van mijn werk ga ik eerst 5 minuten buiten lopen
  • voor ik weer start met werken ’s middags bekijk ik een Outlook-tutorial
  • als ik ‘s avonds na het eten ga relaxen zet ik een timer om één minuutje minder lang op social media door te brengen

Zo wordt jouw gewenste gedrag binnen no-time een gewoonte.

Vergeet dus grote veranderingen, start met mini-habits.

 

Voorbeelden van mini-habits :

  • Leer elke dag één nieuwe toetsencombinatie (laat je inspireren via deze site : http://sneltoetsen.com/) en win dagelijks tijd
  • Leer één nieuw woord van die taal die je zo graag wilt leren
  • Doe één push-up
  • Schrijf elke avond één ding waar je dankbaar voor bent
  • Doe één minuut per dag af van een gewoonte waar je vanaf wil

Tool die jou kan ondersteunen : goals on track
Dit is een zeer uitgebreide app. Je kunt hiermee je nieuwe habits bijhouden maar ook je doelen en subdoelen inclusief datum en tijd. 

En: met welke mini-habit ga jij starten? Ik lees het graag onder mijn blog.

 

(Met dank aan Janneke Stielstra voor de inspiratie.)

Ook zin in meer tijd, schrijf je dan in voor de SmartWebtools opleiding.
Je kan de SmartWebtools® opleiding het het best vergelijken met een karrevracht aan ‘olifantenpaadjes’ die je dagelijks veel tijd opleveren. In de openbare ruimte ontstaan die vanzelf op plekken waar planologen hebben geprobeerd om de kortste route van A naar B te blokkeren. Snel ontstaan er uitgesleten paden of ‘shortcuts’ in het gras waarbij men de route afsnijdt. Smartwebtools zorgen voor shortcuts in je professionele leven, zodat al jouw taken snel en efficiënt worden afgehandeld, met een enorme tijdswinst tot gevolg.

Deel deze tip!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Laat een reactie achter