Maak interne bedrijfsopleidingen effectiever via de principes van ‘flip the classroom”

De tijd dat enkel opleiders, docenten en leerkrachten alle kennis en wijsheid in pacht hadden, ligt gelukkig achter ons. Vandaag is kennis overvloedig aanwezig en heeft iedereen er toegang toe. Toch worden de meeste bedrijfsopleidingen nog altijd georganiseerd via het klassieke systeem van ‘de-trainer-staat-vooraan’. In dit artikel  lees je hoe we kennisoverdracht veel actiever kunnen organiseren via de principes van ‘flip the classroom‘ (*).

Traditioneel heeft de trainer expertise en kennis en brengt hij/zij deze kennis klassikaal over. Nadien tracht de cursist het geleerde thuis of op de werkvloer toe te passen. Bij ‘flip the classroom’ draaien we het klassieke leermodel om. De cursist gaat vooraf eerst zelf op zoek naar die kennis die hij/zij nodig heeft via het lezen van boeken of het bekijken van video’s. Zo komt er tijdens het lesmoment meer tijd beschikbaar voor het beantwoorden van vragen, individuele aandacht en verdieping.

De trainer wordt meer een facilitator die ervoor zorgt dat het geleerde maximaal kan toegepast worden op de werkvloer. De cursist wordt op deze manier zelf meer eigenaar van zijn eigen leerproces en voelt zich veel meer betrokken bij het leerthema.

Sinds enkele jaren experimenteren we met manieren om ‘soft skills’-opleidingen veel effectiever te maken.

Lees hier hoe we dat doen.

Deel deze tip!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Laat een reactie achter