Hoe zet je je mind op de juiste brainwave?

Hoe zet je je mind op de juiste brainwave?

Als je rustig en relaxed bent, zul je makkelijker informatie opnemen en deze ook beter onthouden. De eerste stap die je gaat zetten in je voorbereiding is meteen belangrijk. Je zet je brein in de optimale leermodus: RUST.

Kijk maar naar jezelf, ik ben ervan overtuigd dat je je herkent in de volgende stellingen:

  • Niemand blijkt zijn beste invallen, inzichten en gedachten te krijgen op het werk
  • De beste ideeën komen wanneer je een taak uitoefent die op zich geen mentale inspanning vereist (douchen, fietsen, wandelen)

Het lijkt er wel op dat hoe rustiger het brein is, hoe creatiever het wordt. Dit verklaart ook waarom het mogelijk is om via je dromen een oplossing te vinden voor bepaalde problemen of twijfels. De uitdrukking zegt niet voor niets dat ‘je er eerst een nachtje over moet slapen’.

Het verschil tussen alfa- en bètagolven in je brein:

Iris Willems schrijft in haar boek Selfcoaching dat de meeste mensen in bewuste toestand meer dan negentig procent van de tijd een groot percentage bètagolven produceren. Op dat moment ben je meer op de buitenwereld gericht. Je kunt je minder goed concentreren en je geheugen werkt minder goed. Je adrenalineniveau is hoog en je bent gespannen. Deze staat is verantwoordelijk voor emoties als angst, twijfel én negatief denken.

Als je brein alfagolven produceert ben je in een super relaxte staat. Om maximaal informatie uit een boek op te nemen is de alfastaat het beste. Dit is de superleerfase. We ervaren een soort relaxte alertheid. We slagen erin ons volledig te concentreren op de inhoud van het boek en laten ons niet snel afleiden door wat er rondom ons gebeurt. Het alfaniveau is een toestand van concentratie op de essentie. Het biedt ons de toegang tot ons geheugen en het is het ideale niveau om oplossingen te bedenken voor problemen. Op het alfaniveau kunnen we ons ‘vergeten’ zaken opnieuw herinneren. Dit is zeer handig bij examens, op het werk, tijdens vergaderingen enzovoort.

Een goede voorbereiding van jezelf om tot rust te komen voor je begint te lezen is dus zeer belangrijk. Omgekeerd is het natuurlijk ook van belang om in alfa te zijn wanneer je de gelezen informatie terug wilt halen.

hoe zet mind op juiste brainwave

Hoe kom je snel tot rust?

Er bestaan diverse technieken om onze hersenactiviteiten op het alfaniveau te brengen. Iedereen kan dit leren. Wij werken we met de ankertechniek, om een succesvolle stemming op te roepen, om je krachtig te voelen of om tot rust te komen. Een anker is een specifieke stimulus die een specifieke respons oproept.’

‘Via volgende stappen creëer je een anker van rust:

  • Kom tot rust, vertraag je ademhaling, adem drie tellen uit en één tel in. Voel hoe je dieper en trager gaat ademhalen en je steeds rustiger wordt. Sluit eventueel je ogen.
  • Denk nu terug aan een moment waarop je heel relaxed was. Denk bijvoorbeeld aan die ene wandeling in de bergen, de zonsondergang of een ander moment van ultieme ontspanning.
  • Ga mentaal terug naar die plek. Zie waar je toen was, kijk om je heen en zie de kleuren, de beelden en de vormen terug. Hoor wat er toen te horen viel. Voel nu weer die gevoelens uit je herinnering, het gevoel van rust en heerlijke ontspanning. Ruik de geuren die eigen zijn aan die plek, en proef de smaak die je met die plek associeert.
  • Als je je nu weer heerlijk rustig voelt, denk je het woord ‘relax’ en breng je duim en wijsvinger voor ongeveer 20 seconden met een bepaalde druk samen.
  • Nadien open je je ogen en kom je terug naar het hier en nu.

Maak gebruik van een neurologische koppeling

Je hebt nu een neurologische koppeling gemaakt tussen het gevoel van ontspanning, de beelden, geluiden, geuren en smaken die ermee gepaard gaan, het woord ‘relax’ en het teken dat je maakt met je duim en wijsvinger. Door dit regelmatig te herhalen versterk je deze conditionering. Telkens wanneer je ontspannen bent, breng je duim en wijsvinger samen en concentreer je je op het woord ‘relax’. Wanneer de conditionering goed zit, kun je hem nadien gebruiken. Voordat je gaat lezen, breng je je duim en wijsvinger op dezelfde manier bij elkaar. Je ervaart direct de rust die je hebt geïnstalleerd.

Je hebt de rust en de alfagolven gecreëerd die je gaan helpen om sneller te lezen, makkelijker informatie op te nemen en deze ook beter onthouden.

Ga met deze tips aan de slag en laat je het me weten als het gelukt is.

Hartelijke groet,
Peter Plusquin

PS: Tijdens de cursus Smartreaden besteden we uiteraard aandacht aan deze technieken. Lukt het je dus niet om zelf een anker te maken, dan nodig ik je van harte uit om op mijn website te kijken

Deel deze tip!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Laat een reactie achter